Algemeen
Algemeen
Op grond van artikel 9, lid 2f van het BBV dient de programmabegroting een paragraaf Verbonden Partijen te bevatten. Volgens artikel 15 BBV dient deze paragraaf ten minste te bevatten:
- De visie op verbonden partijen in relatie tot de realisatie van de doelstellingen die zijn opgenomen
in de begroting - De beleidsvoornemens over verbonden partijen
- De lijst van verbonden partijen.
Het begrip verbonden partij is vastgelegd in het BBV en is als volgt gedefinieerd:
"Een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarbij de gemeente een bestuurlijk én financieel belang heeft".
Van een financieel belang is sprake als aan de verbonden partij een bedrag ter beschikking is gesteld dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt. Van een bestuurlijk belang is sprake bij zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht.
In deze paragraaf treft u een overzicht aan van de verbonden partijen. De verbonden partijen worden in deze paragraaf opgesplitst in:
- Publiekrechtelijke verbonden partijen
- Privaatrechtelijke verbonden partijen
- Coöperaties/vennootschappen
- Stichtingen/verenigingen
- Overige
Gelet op het feit dat de raad op 21 maart 2016 de Kadernota Verbonden Partijen heeft vastgesteld, beperkt deze paragraaf zich tot het geven van een totaalbeeld van de verbonden partijen en de financiële aspecten ervan.
Evaluatie verbonden partijen:
In de door uw raad vastgestelde kadernota verbonden partijen is bepaald dat aan het einde van iedere raadsperiode een evaluatie zal plaatsvinden van de verbonden partijen. Doel van deze evaluatie is antwoord te geven op de vraag of de betreffende verbonden partijen nog steeds de geëigende vorm zijn om de doelstellingen van de gemeente te realiseren. Begin 2018 zal deze evaluatie aan uw raad worden voorgelegd.
N.B.
De financiële ratio's voor de publiekrechtelijke verbonden partijen hebben betrekking op de jaren 2015 t/m 2018. De financiële ratio's met betrekking tot de privaatrechtelijke verbonden partijen (vennootschappen) hebben betrekking op de jaren 2014 t/m 2016. Dit gelet op het feit dat wij van deze partijen enkel de jaarstukken ontvangen.
Verbonden partijen
Gemeenschap. regeling–openbaar lichaam
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland
Naam Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio IJsselland Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 2.036.750 n.b. n.b. Eigenvermogen 2.450.264 2.829.000 3.435.000 Vreemd vermogen 27.847.619 31.041.000 30.899.000 Gemeentelijke bijdrage 1.679.986 1.697.227 1.729.932 Beleidsvoornemens Het ambitieniveau van het beleidsplan voor de periode 2015-2018 is om uiterlijk in 2018 de rol als betrouwbare partner te versterken en in de regio leidend te zijn in de samenwerking bij branden, incidenten en crises tussen hulpverleningsdiensten, gemeenten en andere partners. De medewerkers zetten hun professionaliteit in om samen met inwoners, bedrijven en instellingen te werken aan een realistisch niveau van risicobeperking en zelfredzaam handelen voor, tijdens en na een calamiteit. In 2018 wordt door de Veiligheidsregio, in samenwerking met de gemeenten en andere samenwerkingspartners, een nieuw risicoprofiel, dekkingsplan en beleidsplan 2019-2022 opgesteld. Het algemeen bestuur zal deze vaststellen. Ontwikkelingen Door de invoering van de Omgevingswet verandert de taak van de overheid van 'regelen' naar 'mogelijk maken'. De verandering als gevolg hiervan heeft ook invloed op de rol en de wijze waarop de Veiligheidsregio haar ambities wil realiseren. Op basis van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht dienen de bevoegde gezagen een verordening vast te stellen voor de uitvoering en handhaving van de taken van de regionale uitvoeringsdienst. Veiligheidsregio IJsselland participeert in de uitvoering hiervan. Op 21 februari 2017 heeft de Tweede Kamer ingestemd met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Vanaf 1 januari 2018 toetsen gemeenten de bouwwerken uit de lagere risicoklasse niet meer. Risico's De in 2014 bestuurlijk vastgestelde bezuinigingsvoorstellen en nieuwe besparingsvoorstellen als gevolg van efficiëntie- en schaalvoordelen zijn in de begroting 2018 verwerkt. De druk op de beschikbare middelen bij de Veiligheidsregio neemt hierdoor toe en het risico op negatieve afwijkingen die niet kunnen worden opgevangen is dus groter dan voorheen. De gemeente kan worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Op basis van het huidige risicoprofiel is de beschikbare weerstandscapaciteit van de Veiligheidsregio als onvoldoende te beschouwen. Aangezien de Veiligheidsregio nog weinig ervaring heeft opgedaan met de gevolgde werkwijze in het benoemen en inschatten van risico's worden heer nog geen definitieve uitspraken gedaan over de eventuele aanpassing van de hoogte van het aan te houden weerstandsvermogen. Het risicoprofiel zal tweejaarlijks worden geactualiseerd en hierover zal in de planning- en controldocumenten van de Veiligheidsregio over worden gerapporteerd (overeenkomstig hetgeen is verzocht in de ingediende zienswijze bij begroting 2018). Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland
Naam Gemeenschappelijke regeling GGD IJsselland Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 79.000 n.b. n.b. Eigenvermogen 1.548.000 1.262.000 1.262.000 Vreemd vermogen 10.177.000 11.203.000 12.205.000 Gemeentelijke bijdrage 839.000 909.819 955.815 Beleidsvoornemens Eind 2014 heeft het bestuur de strategische opdracht vastgesteld voor de periode 2015-2017: de Bestuursagenda: 'Vernieuwen vanuit basistaken'. Voor de periode 2018-2022 ontwikkelen GGD, bestuur en organisatie en de gemeenten gezamenlijk een nieuwe Bestuursagenda. Ontwikkelingen N.v.t. Risico's De gemeente betaalt een bijdrage per inwoner voor de basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonersbijdrage). GGD IJsselland voert een actief financieel risicobeleid. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. De beschikbare weerstandscapaciteit is op basis van het risicoprofiel van de GGD voldoende en binnen de afgesproken norm. Indien de weerstandscapaciteit blijkt niet te voldoen, dan kan de gemeente worden aangesproekn naar rato van het inwonertal op een eventueel exploitatietekort (Dalfsen 5,4%). Additionele producten worden gefinancierd door de gemeenten die deze taken afnemen. Sinds 213 is in de tarieven van de GGD een opslag verwerkt voor de dekking van de risico's. De risicocomponent in het tarief wordt gereserveerd voor dekking van eventuele frictiekosten die uit additionele taken kunnen voortvloeien. Risico's voor additionele producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de gemeenschappelijke regeling. Omgevingsdienst IJsselland
Naam Omgevingsdienst IJsselland Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat n.b. Eigenvermogen 0 Vreemd vermogen 0 Gemeentelijke bijdrage 518.800 Beleidsvoornemens De Omgevingsdienst geeft in de eerste drie jaar prioriteit aan de ontwikkelopgaven: - Borgen en doorontwikkelen van politiek sensitiviteit en lokale binding; - Vormen van één organisatie, en - Anticiperen op inwerkingtreding Omgevingswet, wet VTH, wet Natuurbescherming en wet Kwaliteitsborging voor het Bouwen. Ontwikkelingen Het in de praktijk tot een succes maken van de transitie van netwerkstructuur naar de Omgevingsdienst is een forse veranderopgave. Het managementteam van de Omgevingsdienst krijgt de opdracht mee deze opgave in de eerste drie jaar te realiseren. Begin 2018 legt het managementteam aan het algemeen bestuur een voorstel voor waarin zij beschrijft op welke manier zij vorm en inhoud geeft aan deze cruciale ontwikkelopgave voor de periode 2018-2020. De Omgevingsdienst start volgens de methodiek van inputfinanciering, maar stapt vanaf 2020 geleidelijk over op de methodiek outputfinanciering. Bij inputfinanciering wordt de jaarlijkse financiële bijdrage per deelnemer bepaald door de betreffende totale loonsom te vermeerderen met het percentage van de kosten voor de materiële en formatieve overhead. Risico's Iedere deelnemer is verantwoordelijk voor het opvangen van de eigen frictiekosten. Door de latende organisaties moeten de frictiekosten worden bezien en maatregelen worden geformuleerd om deze te reduceren. De snelheid van het terugverdienen is echter afhankelijk van de mogelijkheid en de effectiviteit van het doorvoeren van maatregelen om deze kosten te beperken. De Omgevingsdienst verwacht vanaf 2020 vier jaar lang 2% bezuiniging op haar begroting te kunnen realiseren. Deze bezuiniging denkt de Omgevingsdienst te kunnen realiseren door het verder uniformeren van werkwijzen en aanscherpen van de PDC. De realisatie van deze structurele besparingen is alleen mogelijk als de Omgevingsdienst de ruimte krijgt om te werken met een voldoende robuust takenpakket, een ruime mandatering en een hoge mate van standaardisatie van producten en diensten - dit in een goede samenwerking en rolverdeling tussen de deelnemers en de Omgevingsdienst. Op basis van de gemeenschappelijke regeling kan de Omgevingsdienst weerstandsvermogen aanhouden tot een door het algemeen bestuur bepaald maximaal noodzakelijk niveau passend bij het risicoprofiel. Gelet op de startsituatie van de Omgevingsdienst vormt dit een risico voor de gemeente. Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT)
Naam Gemeenschappelijk Belastingkantoor Lococensus - Tricijn (GBLT) Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 2.024.000 n.b. n.b. Eigenvermogen 988.000 n.b. n.b. Vreemd vermogen 9.495.000 n.b n.b. Gemeentelijke bijdrage 382.000 384.000 396.000 Beleidsvoornemens GBLT kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Beleidsvorming is een taak voor alle individuele deelnemers. Ontwikkelingen Op 21 januari 2016 heeft het Algemeen Bestuur van GBLT expliciet gekozen voor de Kwaliteit van Dienstverlening als speerpunt voor de komende jaren 2017-2020. GBLT heeft ambities geformuleerd met een horizon tot 2022 waarbij ze aansluiten bij de strategische doelen van de organisatie. De uitvoering hiervan vindt plaats binnen het kader van de beschikbare middelen. Voor 2018 zijn de activiteiten die hieruit voortvloeien vertaald binnen de begroting. Risico's GBLT werkt in opdracht van en voor rekening en risico van de deelnemende overheden. Dat betekent dat de begrotingsresultaten worden verrekend met de deelnemers. Dat betekent ook dat GBLT geen weerstandsvermogen heeft om tegenvallende resultaten op te vangen. De keerzijde is dat de gemeente zelf weerstandsvermogen dient aan te houden voor de risico's van GBLT. In dit kader is een niet adequate interne beheersing van GBLT een risico voor de gemeente. Indien de kwaliteit van GBLT niet op orde is, kan dit de burger raken voor wat betreft de dienstverlening. Daarnaast loop de gemeente dan het risico op lagere belastingopbrengsten. Op dit punt vindt sturing plaats op de afgesloten dienstverleningsovereenkomst en het dienstverleningshandvest.
Gemeenschap. regeling-centrumregeling
Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek
Naam Gemeenschappelijke regeling sociale recherche IJssel - Vechtstreek Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat Eigenvermogen Vreemd vermogen Gemeentelijke bijdrage 27.342 29.971 31.744 Beleidsvoornemens De Sociale recherche IJssel-Vechtstreek zal meer aandacht geven aan de ontwikkelingen op het gebied van internetonderzoeken. Om de samenwerking met partners te bevorderen wordt een samenwerkingsovereenkomst met de politie gesloten om uitkeringsfraude te bestrijden. Ontwikkelingen In de praktijk werd de sociale recherche alleen ingezet in het kader van de Participatiewet. Besloten is het de sociale recherche ook in te zetten voor het rechtmatigheidstoezicht voor de Wmo. Risico's De inschatting is dat er van risico's zowel bestuurlijk als financieel geen sprake is.
Gemeenschap. regeling-bedrijfsvoeringsorganisatie
Bedrijfsvoeringsorganisatie jeugdzorg regio IJsselland
Naam Bedrijfsvoeringsorganisatie jeugdzorg regio IJsselland Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat Eigenvermogen Vreemd vermogen Gemeentelijke bijdrage 61.994 47.781 47.360 Beleidsvoornemens De uitvoeringsorganisatie fungeert als inkoop- en betalingsorganisatie van de gemeenten en kent geen bevoegdheid om beleid vast te stellen. Ontwikkelingen In opdracht van de gezamenlijke gemeenten wordt op dit moment de organisatorische inrichting van de regionale samenwerking inclusief de governance structuur onderzocht. Het doel hiervan is om de regionale samenwerking, die de afgelopen jaren deels al werkende wijs is ontstaan, zowel qua beheer als ten aanzien van effectiviteit en efficiëntie goed in te richten, ter ondersteuning van de lokale uitvoering van de Jeugdwet taken. De bevindingen en de besluitvorming die de komende maanden plaatsvindt kunnen eventueel ook gevolgen hebben voor de vorm, taken en organisatie van de BVO. Risico's De gemeenschappelijke regeling heeft geen weerstandsvermogen. Een nadelig of voordelig exploitatieresultaat komt voor rekening van, respectievelijk ten goede aan, de deelnemende gemeenten. Dit is een risico voor de gemeente. Het hier bedoelde risico heeft uitsluitend betrekking op de kosten van de BVO, niet op kosten voor de daadwerkelijke zorg. Deze kosten en dus ook de risico’s zijn direct opgenomen in de gemeentelijke begroting.
Stichting
Stichting Dalfsen Werkt
Naam Stichting Dalfsen Werkt Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat Eigenvermogen Vreemd vermogen 125.960 168.000 158.900 Gemeentelijke bijdrage 3.645.261 3.830.000 3.405.000 Beleidsvoornemens Toelichting bij de financiële ratio's: Vanaf 1 juli 2015 zijn de salariskosten toegerekend aan Stichting Dalfsen Werkt. Voor de WWB geldt dat de salarissen betaald woden door de Stichting Dalfsen Werkt aan de individuen. De inlener betaalt deze salariskosten terug. Door ziekte ontstaat een saldo op dit product. Dit saldo komt ten laste van het product re-integratie. Dit saldo wordt dus daadwerkelijk bijgedragen door de gemeente. Het vreemd vermogen betreft een reservering voor vakantiegelden. Ontwikkelingen In 2017 heeft een evaluatie van de stichting Dalfsen Werkt plaatsgevonden. De conclusies en aanbevelingen worden in afstemming met diverse partijen uitgewerkt in een uitvoeringsplan. Risico's De stichting fungeert enkel als werkgever van de SW'ers. De financiële afhandeling van de stichting vindt plaats door de gemeente. De stichting zal in het kader van de vennootschapsbelasting gevolgd worden. Stichting Administratiekantoor Dataland
Naam Stichting Administratiekantoor Dataland Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 102.000 -/- n.b. n.b. Eigenvermogen 850.000 n.b. n.b. Vreemd vermogen 607.000 n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens Dataland ondersteunt gemeenten op meerdere manieren bij het verbeteren van de kwaliteit van hun gemeentelijke processen en registraties door het geven van opleidingen, organiseren van kennisbijeenkomsten etc. Daarnaast faciliteert Dataland gemeenten zich te organiseren en zo hun stem te laten horen bij relevante ontwikkelingen op regionaal en landelijk niveau. Ontwikkelingen N.v.t. Risico's Het financieel risico is laag en beperkt zich tot het in certificaten geïnvesteerde bedrag.
Naamloze Vennootschap
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Naam N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 369 mln n.b. n.b. Eigenvermogen 4.486 mln n.b. n.b. Vreemd vermogen 149.483 mln n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Ontwikkelingen N.v.t. Risico's Voor de gemeente bestaat net als bij deelname in andere vennootschappen formeel het risico van het verliezen van geïnvesteerd kapitaal. Dit risico wordt als verwaarloosbaar gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen dan voorzien. Vitens N. V.
Naam Vitens N. V. Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 39,5 mln n.b. n.b. Eigenvermogen 489,1 mln n.b. n.b. Vreemd vermogen 1.738,3 mln n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens Vitens heeft strategische doelstellingen geformuleerd voor de periode 2015-2017. De strategische richting wordt iedere drie jaar grondig getoetst. Voor de periode 2018 en verder zal daarom een strategische herijking plaatsvinden. In deze strategie zullen thema's als verbetering van klantbeleving, zorg voor drinkwaterbronnen en infrastructuur, aangaan van samenwerkingen met maatschappelijke partners en politiek, investeren in verdere digitalisering en effectiever gebruik van ICT, terug te vinden zijn. Ontwikkelingen Voor het dividend wordt in het Vitens jaarplan 2015 t/m 2018 uitgegaan van de minimale uitkering van 40%, zodat het eigen vermogen (solvabiliteit) de komende jaren wordt versterkt. De solvabiliteit van Vitens stijgt hiermee naar 30,2% eind 2018 (prognose). Dit is overeenkomstig de doelstelling van 30% die in de AvA van 14 juni 2012 is vastgesteld. Eind 2016 is door Vitens de onderbouwing van de tarieven 2017 aan de toezichthouder Inspectie Leefomgeving en Transport en Autoriteit Consument en Markt (ACM) aangeleverd. Gebleken is dat Vitens niet voldoet aan enkele voorwaarden zoals gesteld in het Drinkwaterbesluit. Wanneer dit niet bij de vaststelling van de drinkwatertarieven 2018 is verbeterd, kan een aanwijzing volgen. Een aantal voorgestelde verbeteringen zijn reeds doorgevoerd in de onderbouwing van de tarieven 2017 en verdere aanscherping vindt plaats bij de tariefvaststelling voor 2018. Risico's Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Dit risico kan als verwaarloosbaar worden gekwantificeerd. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment lagere dividenduitkeringen. Het dividend wordt gerelateerd aan het netto resultaat. Het bedrag aan dividend dat wordt uitgekeerd bedraagt minimaal 40% en maximaal 75% van het netto resultaat. Tevens is er nog een achtergestelde lening met een looptijd van 15 jaar waar de gemeente jaarlijks rente over ontvangt. In geval van faillissement bestaat het risico dat de gemeente deze lening niet terug ontvangt. Dit risico wordt als zeer laag geschat. Wadinko N. V.
Naam Wadinko N. V. Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 1,5 mln n.b. n.b. Eigenvermogen 65,6 mln n.b. n.b. Vreemd vermogen 1,4 mln n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens Wadinko continueert het huidige beleid en wil groei en innovatie in de regio bevorderen. Het streven is dat de Wadinko participaties over vijf jaar een substantieel hogere omzet hebben dan nu en dat er over 5 jaar beduidend meer mensen werken bij de Wadinko bedrijven dan nu. Wadinko streeft een goede spreiding van haar investeringen in het werkgebied na. Wadinko richt zich bij voorkeur op de maakindustrie en zakelijke dienstverlening. Het doel is maximaal 2-3 nieuwe participaties en 1 - 2 exits per jaar. Om de groeiambitie te realiseren zal de initiele investering per participatie stijgen. Daarnaast wil men meer investeren in bestaande participaties om groei en innovatie te ondersteunen. De innovatie en samenwerking tussen bedrijven en derden wordt gestimuleerd en daarvoor wordt ook geld gereserveerd. Ontwikkelingen N.v.t. Risico's Het aandeel van de gemeente Dalfsen is beperkt. Dalfsen bezit 75 van de totaal 2.389 geplaatste aandelen (3,14%). Gelet op het financiële belang dat de gemeente heeft (€ 7.500) in combinatie met de zeggenschap (3,14%) is het risico van deze deelname verwaarloosbaar. Enexis Holding N. V.
Naam Enexis Holding N. V. Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 207 mln n.b. n.b. Eigenvermogen 3.704 mln n.b. n.b. Vreemd vermogen 2.608 mln n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens In 2017 is een nieuw strategisch plan vastgesteld. De nieuwe strategische koers luidt: "We realiseren een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. We richten ons daarbij op excellent netbeheer én het versnellen van de energietransitie". Ontwikkelingen Er is een goed functionerende Aandeelhouderscommissie onder voorzitterschap van de provincie Noord-Brabant. Hierin wordt voor de provincie Overijssel een nieuw lid verwacht in 2018. In 2018 is de implementatie van de Herziene Corporate Governance Code voorzien. Mogelijk heeft dit gevolgen voor de governance. Risico's Voor de gemeente Dalfsen bestaat formeel het risico van het verliezen van het geïnvesteerd kapitaal. Het risico vis echter gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V. Daarnaast is het belangrijkste risico op dit moment de lagere dividenduitkeringen dan voorzien. Het risico is echter gemitigeerd middels een overeengekomen streefwaarde van € 100 miljoen voor het jaarlijkse dividend. N. V. ROVA Gemeenten
Naam N. V. ROVA Gemeenten Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 9,1 n.b. n.b. Eigenvermogen 36 mln n.b. n.b. Vreemd vermogen 50 mln n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage 1.892.723 1.881.000 1.881.000 Beleidsvoornemens ROVA is op koers met betrekking tot de ontwikkelvisie 2010-2020 welke in december 2010 is vastgesteld in de AvA. Ontwikkelingen Digitalisering van het areaalbeheer vraagt extra aandacht van ROVA. Ook in het sociaal domein zal ROVA de komende jaren een bijdrage leveren. Waar mogelijk vergroot ROVA de SROI-prestaties en helpt ROVA gemeenten bij de uitvoering van de Participatiewet. Risico's De gemeente loopt de volgende risico's: - Dienstverleningsovereenkomst: stijging van de tarieven voor de diensten van ROVA. - Aandelenbezit: Bij een tegenvallende exploitatie lagere dividenduitkering dan begroot. - Achtergestelde lening: De geldlening betreft een achtergestelde lening ten opzichte van bancaire financiers, zodat ROVA in geval van ontbinding, surséance van betaling of faillissement pas verplicht is aflossing te voldoen nadat de op dat moment bestaande schulden van ROVA aan haar bancaire financiers zijn betaald.
Besloten Vennootschap
CBL Vennootschap B. V.
Naam CBL Vennootschap B. V. Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat $ 270.000 -/- n.b. n.b. Eigenvermogen $ 830.000 n.b. n.b. Vreemd vermogen $ 155.000 n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens Het initieel vermogen in het CBL Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, $ 275 mln. Eind juni 2016 is het CBL Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. Ontwikkelingen Ondanks dat het CBL Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. Risico's Met de liquidatie van het CBL Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) loopt de gemeente Dalfsen een te verwaarlozen risico. Vordering Enexis B. V.
Naam Vordering Enexis B. V. Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 16.900 -/- n.b. n.b. Eigenvermogen 350 mln n.b. n.b. Vreemd vermogen 6,3 mln n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens Op dit moment resteert alleen nog de lening van de 4e tranche. De 4e tranche mag niet vervroegd worden afgelost. Afhankelijk van het resultaat van een aantal financiële ratio’s zou de 4e tranche eventueel geconverteerd kunnen worden in eigen vermogen. Ontwikkelingen Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 geliquideerd kunnen worden. Risico's De aandeelhouders lopen beperkte risico’s op Enexis voor de niet -tijdige betaling van rente en/of aflossing en, in het ergste geval, faillissement van Enexis en voor het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Daarnaast is het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) loopt de gemeente Dalfsen een te verwaarlozen risico. Verkoop Vennootschap B. V.
Naam Verkoop Vennootschap B. V. Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 430.000 -/- n.b. n.b. Eigenvermogen 1,4 mln n.b. n.b. Vreemd vermogen 2.000 n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens Het initieel vermogen in het General Escrow Fonds was bij de oprichting van het fonds in 2009, € 800 mln. Eind juni 2016 is het General Escrow Fonds geliquideerd. Het restantbedrag is volledig uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang in de vennootschap. Ontwikkelingen Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. Risico's Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het financiële risico is na de liquidatie van het General Escrow Fonds relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) is dit een te verwaarlozen risico. CSV Amsterdam B. V.
Naam CSV Amsterdam B. V. Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 3,3 mln n.b. n.b. Eigenvermogen 3,2 mln n.b. n.b. Vreemd vermogen 162.000 n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens De looptijd van deze vennootschap is afhankelijk van de periode dat claims worden afgewikkeld. Eventuele claims kunnen door Waterland tot 5 jaar na completion (mei 2019) worden ingediend. Na afwikkeling van deze eventuele claims van Waterland zal de escrow-rekening kunnen worden opgeheven en het restant op deze rekening kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang. Ontwikkelingen Naar verwachting zal de vennootschap eind 2019/begin 2020 kunnen worden geliquideerd. Risico's Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 20.000). Gelet op het aandeel van de gemeente Dalfsen (0,0432%) is dit een te verwaarlozen risico. Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V.
Naam Publiek Belang Elektriciteitsproductie B. V. Financiële ratio's in € Jaarrekening 2016 Begroting 2017 Begroting 2018 Resultaat 65.000 n.b. n.b. Eigenvermogen 1,6 mln n.b. n.b. Vreemd vermogen 45.000 n.b. n.b. Gemeentelijke bijdrage Beleidsvoornemens Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Ontwikkelingen Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. Risico's Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap. Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822). Dit risico is voor Dalfsen beperkt gelet op het aandelenbelang van 0,0432%.