3.1Gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?

We willen een actueel verkeers- en vervoersbeleid blijven houden met daaraan gekoppeld een uitvoeringsprogramma. Binnen de kaders van dit beleid streven we naar goede verkeers- en vervoersvoorzieningen. Wij betrekken maatschappelijke partners en burgers bij het vorm geven en uitvoeren van ons beleid. Binnen de planvorming N-wegen door de provincie (N340, N348, N377) en Rijk (N35) blijven wij de belangen van onze gemeente inbrengen.

Hoe meten we dat?

gemeentelijk verkeers- en vervoersbeleid

Zie onder kopje beleidsindicatoren van dit programma.

Wat gaan we ervoor doen?

  • We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma GVVP 2016-2018 en evalueren dit programma. Vervolgens werken we aan een nieuw uitvoeringsprogramma GVVP 2019-2021.
3.2Verkeersveiligheid

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?

We streven naar minder ongevallen. Niet alleen concrete ongevallen maar ook gevoel van onveiligheid (subjectieve veiligheid) speelt hierbij een rol. Samen met maatschappelijke partners, plaatselijk belangen, adviseurs en burgers besteden wij hier aandacht aan. De fietser, de eigen buurt en schoolroutes zijn hierbij speerpunten.

Hoe meten we dat?

Optimaliseren van 30 km zones, jaarlijks één project (aantal)

Eigen gegevens

-

1

1

1

1

Minder ongevallen (% daling)

Langjarige landelijke cijfers (Viastat)

-

1%

1%

1%

1%

Wat gaan we ervoor doen?

  • Planvorming verbeteren fietsroute Zwolle - Dalfsen.
  • Uitwerking/advisering veiligheid rotonde Kampmansweg en schoolroutes in de kernen.
3.3Beheer openbare ruimte

Meerjarig doel: wat willen we bereiken?

Door behoud van een duurzame, veilige, nette en groene omgeving als kernkwaliteit van de kernen en het buitengebied van de gemeente, bijdragen aan de missie en visie van de gemeente Dalfsen.

Hoe meten we dat?

Groenstructuurplan (GSP)

Beheerdisciplines voldoen aan de onderhoudsnorm.

Schouw

100% (2016)

100%

100%

100%

100%

Eind 2018 wordt aan de raad een Groenstructuurplan (GSP) voorgelegd. Paragraaf sturen en meten maakt onderdeel uit van dit plan en zal worden vertaald binnen de P & C cyclus.

De onderhoudskwaliteit wordt twee keer per jaar gemeten volgens de beeldsystematiek van het CROW. De te behalen prestatie is opgenomen in figuur 1 van het IBOR. 100% voldaan wordt als per discipline 90% van de metingen voldoet aan of hoger is dan de gestelde norm.

Wat gaan we ervoor doen?

  • De gewenste onderhoudskwaliteit realiseren.
  • De gewenste inrichtingskwaliteit beschrijven.
  • Monitoren van de onderhoudskwaliteit.
  • Monitoren van de beleving van gebruikers van de openbare ruimte (sinds 2015).
  • Verder uitwerken van het participatiebeleid voor het IBOR.
  • Het behoud van de Barometer Duurzaam Terreinbeheer niveau goud (sinds 2010).